A KATATHYM KÉPÉLMÉNY MÓDSZERE: MUNKA BELSŐ KÉPEINKKEL

"A terápia nem tanítás. Én nem tanítok semmit, amikor egy pácienssel vagyok. A terápia nem más, mint egy élmény." Feldmár András


Mi az előnye annak, ha képekben dolgozunk? (Avagy, a terápia nem csak beszélgetés.) A tudattalan olyan lelki tartalmakat jelöl, melyekhez nincs hozzáférése a tudatnak. Ez azt jelenti, hogy nem mindig ismerjük valódi indítékainkat. Sokszor hisszük azt, hogy a dolgokat az élet hozza, történnek velünk, és nem ismerjük fel, hogy valójában mi hívjuk be őket életünkbe. A tudattalan C. G. Jung elmélete szerint nem csak az elfojtott vágyak tárháza, hanem egy olyan világ, amely az egyén életének éppolyan reális része, mint a tudatos én „gondolkodó” világa. A tudattalan világa gyakran nyilvánul meg álmok formájában, mivel számtalan olyan dolog van, amelyek nem írhatóak le csupán szavakkal, ehelyett szimbólumokat kell használnunk megértésükre. Az álmokban az érzések képeket tudnak formálni, és nem kell szóbeli formába öntődniük. Nyelvük szimbolikus, ami azt jelenti, hogy a képek mindennapi jelentésük mellett rejtett többletjelentést is hordoznak. Az emberi tudattalan veleszületett módon tartalmaz ősképeket arra vonatkozóan, milyen fejlődési szakaszokon, stációkon megy majd keresztül, milyen élmények következnek majd az életében. Ezek az archetípusok. Az archetípusok minden kultúrában megjelennek álmokban, tündérmesékben, mítoszokban is.

Hogyan is dolgozunk a szimbolikus képekkel? Egyes elméletek szerint a tarot kártya 22 nagy arkánuma is ősképeket, archetípusokat jelenít meg. Emiatt a tarot kártya jól használható meditációs segédeszköznek. Most egy ilyen kártyalapon keresztül szeretném bemutatni, mi is a szimbolikus képekkel való munka. Például, nézzük meg a Crowley Thoth tarot XVIII. Hold nevű lapját. Ha van hozzá kedve, vegyen egy darab papírt, és írja le, mi jut eszébe a képről, milyen érzés ránézni, milyen a hangulata. (Még mielőtt tovább olvasna.)

A legtöbb tarot paklin a kártyán két torony közötti átjáró látható. Közöttük tó, a két partján két kutyaszerű állat. A tornyok között út vezet. A vízből egy állat, a legtöbb ábrázolásban egy rák mászik ki. Az égen a holdat látjuk, alatta vízcseppek. A fenti kártyán ezen felül a horizont alá a felkelő napot is odafestette a művész. A kártya jelentése nagyon sok szinten megfogható. Amit konkrétan látunk rajta, az egy keskeny, sötét tornyok közötti, szűk átjáró. Az átjáró mellett kétoldalt két, félig állati, félig emberi alak áll. Alul víztükör, amiből egy szkarabeusz emelkedik fel, a napot tartva, ez valaminek a hajnala, amelyet egy, a víz alatti mélységből kiemelkedő ősi lény hoz el. Ide tartozó archetípus lehet: születés. Értelmezése általában: Félelem egy fontos küszöb átlépése előtt, veszélyes és elkerülhetetlen utazás a lélek titokzatos éjszakájába, ahol megláthatjuk álmainkat, vágyainkat, de félelmeinket, bizonytalanságunkat is. Nagy lehetőséget, de veszélyt is jelenthet. Szembe kell néznünk saját aggodalmainkkal, félelmeinkkel, (a kapu őrzőivel) ha ez sikerül, áthaladhatunk az átjárón, és a tudattalan ősi energiájával gazdagodhatunk. Ha elmarad a szembenézés, eltévedhetünk az alvilágban, ekkor álmodozásba, illúziókba próbálunk elbújni félelmeink elől, de hasztalan. Tehát: nehéz helyzet, ahol nagy változásra van szükség. Ennek elérésében csak az segíthet, ha szembenézünk félelmeinkkel, átlépjük a küszöböt, amit eddig nem mertünk. Hasonló szimbolikájú képek álmainkban, meséinkben is spontán megjelennek. Fontos hangsúlyozni, hogy a szimbolikus munkában a helyes értelmezést mindig az dönti el, az adott egyénben milyen érzéseket kelt a kép, milyen élményeket idéz fel benne!

A katathym képélmény: A katathym képélmény, vagy katathym imagináció néven is ismert módszert Hanscarl Leuner vezette be a múlt század ötvenes éveiben. A módszer önismereti munkában, szorongások, félelmek enyhítésére, testi tüntetek megszüntetésére alkalmazható. Az ülést megelőzően fontos a célok tisztázása, mit szeretnénk elérni vele. Lényege, hogy a kliens relaxált állapotban, csukott szemmel képzeleti képeket hív elő, ezzel lehetőséget adva a tudattalan gyógyító folyamatainak előtérbe kerülésére. A segítő szerepe az, hogy a klienst vezesse, számára a biztonságérzetet megadja, és segítsen az értelmezésben, és a képekkel való munkában. A kliens, bár a szemét nem nyitja ki, mégis folyamatosan beszámol a segítőnek arról, mi is történik most képzeletében. Természetesen, nem a képek nézegetése a cél, hanem az ezekhez kapcsolódó érzésekkel, emlékekkel való munka!

Példa: 16 éves lány jegyzőkönyvéből, aki fejfájásra, hasfájásra panaszkodik. Tanulási problémája miatt fejlesztő foglalkozáson vesz részt, de az apja „nem hisz” abban, hogy ilyesmi létezik, lustaságnak tulajdonítja a kudarcokat. A lány táncol, amiben nagyon ügyes, szereti is csinálni, és ez a siker nagyon sokat jelent az önbizalmának. (K: kliens, S: segítő)

S: Milyen lenne ez az érzés, ha egy képet kellene róla csinálnod?

K: Kék, egy tüskés kék golyó a gyomromban.

S. Próbálj visszamenni az időben, és keress olyan emlékeket, amikor ugyanezt érezted, amikor ott volt ez a tüskés kék golyó a gyomrodban.

K. (Sír) Negyedikben, amikor hallom, hogy apukám azt mondja anyukámnak, hogy ha nem tanulok jól, akkor talán abba kellene hagynom a táncolást.

A lány tüneteit tehát szorongás okozza, attól fél, hogy szülei azzal fogják büntetni tanulási kudarcaiért, hogy megtiltják neki a táncolást. Ezt azonban szavakban nem fogalmazta meg magának, nem tudta elmondani, csak a képekkel való munka során fogalmazta meg.